2020 Lisel Vad Olsson. Taler for Dyr. Veganisme.

Her er ingen copyright. Tag hvad du vil have.

100% for dyrene og naturen!

  • Lisel_Talerfordyr
  • Taler for dyr på Facebook
  • Taler for Dyr
  • Lisel Vad Olsson

Genialt trick til nem vegansk mad for alle

Opdateret: 28. dec. 2019

Et skifte til plantemad, behøver ikke være hverken besværligt eller kedeligt og kan faktisk ligne og smage, meget lig det du kender fra kødretterne. 

At "veganisere" en ret betyder, at hvis du har lyst til f.eks. spaghetti med kødsovs, så skifter du bare hakkekødet ud med enten sojagranulat, hakkede champignoner, Naturli' Hakket eller linser; kofløden ud med sojafløden eller endnu nemmere og sundere, blende lidt havregryn med vand og få en lækker cremet fløde, helt blottet for fedt, men med den lækre flødesmag (hvis man bruger fløde selvfølgelig) og pasta uden æg - så er retten "veganiseret". 


Flere tips og triks herunder:

Lækker mexikansk!

Aftensmad:

Det handler egentlig mest af alt om, at tænke på andet end kød. Normalt tænker vi danskere meget i, om vi skal have medister, frikadeller, kotelletter eller lignende til aftensmad. Den er her ændret til at tænke: "Hvilken nationalitet, har jeg lyst til i aften"?.

​​

F.eks.: 

Italiensk?

  • Oksekødet skiftes ud med sojagranulat, hakkede champignoner, Naturli' Hakket eller linser. Og se denne lækre kødboller i tomatsovs-opskrift

  • Mange kan godt lide at bruge gærflager i stedet for parmesan. Gærflager er den ingrediens, som giver oste- og umamismag i mange retter. Det kan f.eks. bruges til at lave en god ostesovs til plantebøffen og til mac-n-cheese

Mexikansk?

  • Bønner i stedet for kød eller som i den italienske kan du bruge champignoner eller linser og evt. vegansk ost (købe eller hjemmelavet). Alpro og Oatly har en god neutral youghurt og guacamole er vegansk. 

Thai?

  • Stegte ris med grøntsager, evt. med tofustykker.

  • Kylling i karry kan laves med Likemaet "kylling-stykker", champignoner eller som boller i karry, med Nutanas falaffel-pakke eller opskriften fra Italiensk, foroven. 

Indisk?

  • Alle retter kan laves uden kød, bare ekstra grønt og evt. kartofler eller kikærter, som altid er sundt! Soja- eller havreyoughurt til raita.

Amerikansk?

  • Burgerbøffer, sunde, nemme, billige og mega lækre, finder du på dette link.

  • Der er flere muligheder for en lækker Mac n Cheese helt blottet for kolesterol, men med masser af næring. Jeg har fundet denne nemme opskrift, men der er mange flere muligheder, så det er bare med at finde den man bedst kan lide.

  • Hot Wings/Buffalo Wings er virkelig lækre og her er der en vegansk udgave af disse.


Dansk?

Mulighederne er dermed uendelige, hvis man tænker nationalitets-retter! Og man kan også fortsætte med at lave indbagte ting, da både filodej og butterdej ofte er lavet uden animalske produkter.​

Grillet squash!

Frokost:

Er slet ikke så svært og der er en rigtig god pålægsguide her.

Her finder du en virkelig god osteguide, både til pålæg og til lasagne mm. ​


Kender du verdens smukkeste ord?


Morgenmad:

Det er jo ved dette måltid, at folk ofte har svært ved at skifte mælken ud. 

Et par forslag:

  • Havregryn med ris- eller sojadrik, gerne dem med ekstra calcium i også smider jeg gerne rosiner, fint skåret æble og også gerne kerner i.

  • Grove boller med figen, mørk pålægschokolade, syltetøj eller vegansk ost.

  • Havregrød med små stykker æble, rosiner og kanel. Det er en god ide at lave ekstra meget også putte resten i ovnen på bagepapir, som små pandekager. Cirka 175 grader i 45 min. 

  • Også findes der masser af opskrifter på sunde muffins og lignende, som også er glimrende til morgenmad eller eftermiddagssnack. 

  • Smoothies, evt. med havregryn i for ekstra mæthed. Vi kalder det ofte frugtgrød og spiser det med ske. Vi putter både bananer, dadler, grønkål, knuste hørfrø (for omega3), frosne bær mm. i. Og væsken er gerne sojadrik med calcium og vanilje for virkelig god næring.


Junk-Food/TakeOut

Jo, det kan godt lade sig gøre at gå på pizzaria :D - bare lige vær sikker på, at dejen ikke indeholder æg.

Der er faktisk også nogle pizzariaer i Danmark, som er begyndt at have vegansk ost liggende, som man kender det fra blandt andet Sverige og USA. Men ellers bestiller man bare uden ost, ekstra tomatsovs, også alle de grøntsager du ønsker. 

Falaffel er uden animalier. 

Bagt kartoffel med falaffel og ketchup.

Stor salat med falaffel og evt. ketchup.

Rullebrød/durumrulle med falaffel, chili og ketchup.

Sushi er ret nemt. De har som regel en vegetarmenu også siger man bare "uden æg tak". Edamamme-bønner og tangsalat er vegansk. ​

​​

Brunch:

Kan også sagtens lade sig gøre, at lave på traditionel vis.

Baconlinks:  Lækon - Facon - vegansk bacon

Små pølser kan nemt købes vegansk. Flere supermarkeder er begyndt at have og ellers så spørg efter det.

Scrambled tofu (æg) - Linker her til opskrift, men vil tilføje, at man ikke behøver "det grønne" og silketofu kan godt være en almindelig fast tofu. Det sorte salt giver fuldstændig den originale ægge-smag! Denne opskrift kan rent faktisk snyde en kødspiser. 

Bagte bønner er vegansk i sig selv. 

Pandekager - byt ægget ud med en banan

Youghurt - Alpro har masser af forskellige og findes i de fleste supermarkeder. 

​​

Jul:

Kan sagtens lade sig gøre med plantemad. Luna Krause aka. Månebarnet, har lavet den ultimative veganske jule-guide, som du kan se på lige her

En madplan til at starte på, finder du lige her.

Her er en liste af udenlandske bloggere, som laver helt fantastiske opskrifter. Det de har tilfælles er, at de laver SUND plantemad, som indeholder et minimum af salt, hvidt sukker og olier. Det er den type mad, der har vist sig at kunne minimere symptomer på kronisk sygdom og i mange tilfælde har vist sig at være en afgørende faktor for helbredelser. 

Herunder finder du en liste af danske plantemadsbloggere, som også laver sundt, lækkert farverigt mad, med masser af grøntsager.


Vil du også fremme seriøs handling for HELE naturkrisen og give dyrene basale rettigheder, som overholdes af lovgivningen - giv en vælgererklæring her: https://mailchi.mp/vgpt/140


Hjælp mig med at holde mit arbejde bæredygtigt: www.patreon.com/lisel TAK!


  1. Plantepusherne

  2. Englerod

  3. Kærlighed & Kikærter

  4. Mia Sommer

  5. Greeneater

  6. Vanløse Blues

  7. So freaking vegan

  8. Neohippie

  9. Det veganske køkken

  10. Små Grønne Fodaftryk

  11. Pærelet

  12. Veganer.nu

  13. Grønnere

  14. Bønnegnaskeren

  15. Spoons of peanutbutter

  16. Veganermor

  17. Lun på planter

  18. Veganja

  19. Planteparadiset

  20. Foranderligt

  21. Earthlete

  22. Sophies Choicest

  23. Vegansk for alle

  24. Vegansk hverdag

  25. Vegansk for begyndere

  26. Veganer på budget

  27. Emmaslebsager

  28. Plantbased.dk

  29. Sund på SU

  30. Lærke Lund

  31. Manemona.dk

  32. Mad & Sport

  33. Grøn, sund og lækker!

  34. Planteæderen

  35. Mit grønne hjerte

  36. Veganer Danmark

  37. Grøn samvittighed

  38. Sundt og sandt

  39. Hverdagsmirakler

  40. Frugt og solskin

  41. Voelpert – Det grønne liv

  42. Vore englemad

  43. Kira Madsen

  44. Pandamad

  45. Det vilde ris

  46. Bondemor

  47. Veganistisk

  48. Veggiemad

  49. Vegansk Mad

  50. Op med grøntsagerne

  51. Veganissen

  52. Vegspiration

  53. From yoga with love

  54. Vegansk-mad

  55. Hele planter 

  56. Agurk.nu

  57. Veggiespirit

  58. Vegegansk

  59. Vegan rebel

  60. Jeg – veganer

  61. Jens Drejer

  62. NaturZonen

  63. Smag på livet

  64. Buddhas Brownies

  65. Veganske tanker

  66. Mmm… Vegasme

  67. Malkavia

  68. Sanne’s hemmelige ingredienser

  69. Veganmam

  70. Plantbased Julie

I denne gruppe på Facebook, kan du få hjælp til at skifte ting ud i køkkenet, finde bestemte opskrifter og få generel inspiration.

I denne gruppe kan du få hjælp til at spørge mere ind til sammenhængen mellem kost og sygdomme. 

Klinisk diætist Maria Felding

Sådan er det ikke i Danmark


4,843 visninger