• Lisel Vad Olsson

Den ultimative guide til vegansk pålæg

Opdateret: 29. dec. 2019

Den ultimative veganske pålægsguide til madpakke og frokost. Naturligt og nemt!


I starten da jeg begyndte at skifte min mad ud til vegansk, så var det virkelig en udfordring med frokosten - for hvad gør man med pålæg?

Jeg var jo vant til diverse slags kødpålæg som rullepølse, leverpostej, tun, torskerogn, spegepølse og masser af mayonnaise på det hele.

 

Så hvad gør man? Ja, jeg eksperimenterede med rawfood og kartoffelmadder og avokado. Der var ikke vildt mange blogs og heller ikke de der veganske pålægspakker, som man nu kan købe i diverse supermarkeder. 

Nu er der dog kommet en hel masse gode veganske blogs med opskrifter på det lækreste pålæg og som ikke koster en formue. 


I bunden er der opskrifter på remolade og mayonaise


Her vil jeg samle vores yndlingspålæg og linke til andre, som jeg bare ikke har fået prøvet endnu, men som helt klart er på min liste. 

Jeg er nemlig ikke rigtig til de der erstatningsvarer, som man kan købe sig til. Jeg kan godt lide det hele er så uforarbejdet som muligt.

 

Jeg bruger forresten kun måske 30 minutter om ugen på, at lave alt vores pålæg, som så også holder til hele ugen. Også køber vi mørk pålægschokolade, figenpålæg og hvad vi ellers synes der skal til i den uge. F.eks. kan min søn godt lide skiver af Aldi's tofu direkte på rugbrøddet, så det får han gerne med i madpakken også.


Jeg laver Mia Sommers Kødpølse, hendes kidneybønnepostej også en hummus. Så er der til madpakkerne, som også ofte har en delle med fra aftensmaden dagen før eller kartoffelmadder. Især min søn kan også lide ren tofu (eller den røgede og vi køber altid fra Aldi), som han evt. vil have ketchup på, eller mayonaise eller remolade også kan man jo toppe den med karse evt.


Under dette lækre billede af vores yndlings kødpølse, er der en guide til gode blogs med nemme lækre opskrifter til masser af godt og nærende pålæg, som er perfekt til både rugbrødet, bollen og sandwichen.

Giv dig selv mulighed for at eksperimentere og finde nogle du kan lide. Skriv dem ned du kan lide og gem opskrifterne i en lille mappe i køkkenet, så du altid har nem adgang til dem. (husk at skrive "forfatteren" også, så du altid kan anbefale dem videre og bruge det rigtige "tag" på Instagram, hvis du er sådan en der tager billeder af maden altså).



Mia Sommers bud på vegansk kødpølse. Man kan stort set ikke smage forskel :)

Links til opskrifter fra bloggere:


Mia Sommers Kødpølse


Mia Sommers Postej - vi bruger dog ikke persille og hvidløgspulver. Nogle gange bruger vi løgpulver, men andre gange bare som den er uden krydderier. Vi har også prøvet med andre bønner, hvilket fungerer rigtig fint. 


Resten af Mia Sommers pålægsopskrifter, som vi bare ikke har fået prøvet endnu.


"Skinke"salat fra Plantepusherne er intet mindre end genial.


Månebarnets Fredsfisk er virkelig lækre.


Månebarnets pålæg, som f.eks. ægge-fri-salat, mayonnaise, makrel-fri-salat og andre gode opskrifter.

Luna Krause's bud på fiskefilet - fredsfisk. Kan virkelig anbefales!

Ideer til pålæg fra Emma er lige her. 


Ideer fra Vanløse Blues med blandt andet en lækker karrysalat og en ikke-salat og de er begge overdrevet gode.


Grøn Sund og Lækker byder på en masse forskellige deller, skærefast Åhst og De Glade Ostebrød. 


Kærlighed og Kikærter har denne lækre solsikkespread - også er jeg (vi herhjemme) MEGA fans af Thomas Erex's kogebog, som du også finder via linket. Der er endnu ikke en opskrift i den, som ungerne ikke har kunne lide. 


Plantepusherne har også et bud på en makrel-fri-salat og den SKAL jeg snart have prøvet. Alt hvad plantepusherne laver plejer at være fantastisk. Som f.eks. deres frækkedeller (mega-yndlings), deres morsbrød - og, så er det fxxxx lykkedes dem at lave vegansk HONNING, som smager af HONNING!!! Det har naturligvis givet dem international anerkendelse, ligesom det skete for den danske veganer.nu, da de opfandt LÆKON :D


Dyrenes Bevidsthed


Vild vegansk honning

Andre opskrifter og ideer: 


Hummus:

Man kan lave sin egen hummus og selv styre hvor tyk den skal være. Den kan være som dressing eller som en tykkere smørepålæg. Du kan lege med krydderierne og f.eks. give den karrysmag i stedet for den mere traditionelle spidskommen og garam masala.

Du skal kun bruge kikærter enten fra dåse eller nogen du selv har haft i blød (24 timer) og kogt (1 time). Så propper du det i blender eller foodprocessor og putter sojasovs, tahin, vand og krydderier i. Bare tag lidt af gangen og smag dig frem. 


Prøv dig evt. frem med disse smage:


- Mango + karry - Spicey mexicansk m. sortebønner i stedet for kikærter - Ærter - Rødbede + balsamiko + kapers  - Ingefær + Mynte  - Grillet peberfrugt - Spinat - Grønkål


Kartoffelklatter:

Har du kartoffelmos til overs, så smid resten på bagepapir, med ekstra krydderier. Så det ligner små pandekager. Så i ovnen til de hænger ordentligt sammen og når de så har været på køl, har du et godt stykke pålæg. Jeg kan godt lide en lidt grovere mos med fx. gulerødder og rødbeder. Er super godt med timian.


Du kan også lave:

Kartoffelmadder med ketchup eller vegansk mayo. 

Avokadomadder. (Fungerer ikke så godt i madpakken).

Tomatmadder.


Raw rødbedesalat:

2 dl. solsikkekerner i blød i 8 timer.

Op i foodprocessor eller blender med:

Lys agavesirup

Frisk hakket ingefær

Citronsaft

Salt/peber

Vand til at styre tykkelsen, så du enten har en lækker sovs til aftensmaden eller en god tykkelse smørepålæg. 


Havregrynskager:

En god snack som vi alle kan lide herhjemme, er at lave mere havregrød end man skal bruge, for så lægger man resten på bagepapir i pandekage-tykkelse også i ovnen på cirka 175 gr. i cirka 1 time. Når de hænger sammen, så kan det være en fordel at vende dem, men det er ikke nødvendigt. Det er meget forskelligt hvor meget de skal have, da det kommer lidt an på grøden, ovnen og tykkelsen af kagerne.

Jeg skærer altid et æble i små stykker og kommer i havregrøden, helt fra starten af. Rosiner, knust hørfrø, gojibær, hakkede nødder, kanel mm. fungerer også virkelig godt. 

Kagerne bliver en lækker snack, som man kan smøre med "nutella", smør, syltetøj eller spise den som den er, evt. med frugt til.  


Sådan er det ikke i Danmark. Det er bare propaganda.


Mine ungers madpakke: 

Jeg har jo 2 børn på 9 og 11 år. I deres madpakke er der som regel 3 til 4 rugbrødsmadder afhængig af størrelsen på rugbrødet.  

På disse er der pålæg, som kan skifte lidt fra dag til dag. Kødpølsen fra Mia Sommer, bønnepostejen, figen, mørk pålægschokolade, og hummus er blandt favoritterne. 

Så er der gnavegrønt ved siden af, som kan være: 

Gulerødder

Agurk

Peberfrugt

Oliven

Majs

Små tomater

Edamambønner

Sukkerærter

Blåbær

Rosiner

Mandler

Cashew

Tørret abrikoser/dadler

Frugtstang

Riskiks

Der er ikke en af disse ting på denne liste, som ikke indeholder vigtige vitaminer, mineraler, proteiner, sund energi og masser af smag, som ungerne kan lide. Der er ingen kolesterol, der er minimalt med mættet fedt, ingen cancer-fremmende stoffer og ingen raffineret hvidt sukker eller andet forarbejdet usundt. Det altså virkelig rart at vide som mor <3 


Mayonnaise-opskrifter:

Mirakel-mayo

Vegansk Mayo

Mayo med aquafaba (vegansk naturligt æggehvide, som er det vand kikærter har kogt i)

Simpel mayo med 4 ingredienser (engelsk)

Fedtfri mayo på 1 minut

God mayo med mange muligheder


Remolade:

Lige dele neutral sojayoughurt med Piccadilly, pickles


Vil du også fremme seriøs handling for HELE naturkrisen og give dyrene basale rettigheder, som overholdes af lovgivningen - giv en vælgererklæring her: https://mailchi.mp/vgpt/140


Hjælp mig med at holde mit arbejde bæredygtigt: www.patreon.com/lisel TAK!



2,333 visninger

2020 Lisel Vad Olsson. Taler for Dyr. Veganisme.

Her er ingen copyright. Tag hvad du vil have.

100% for dyrene og naturen!

  • Lisel_Talerfordyr
  • Taler for dyr på Facebook
  • Taler for Dyr